طب گیاهی، کهن ترین شیوه درمان است

طب گیاهی، کهن ترین شیوه درمان است۱۷ اسفند ۱۳۹۳

طب گیاهی قدیمی ترین شکل درمان است که از سوی بشر شناخته شده است و از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از روش درمانی در تمامی تمدن ها سابقه دارد و یک جزء مهم در پیشرفت علم پزشکی رایج به شمار می رود.

گرایش مجدد مرم به داروهای گیاهی و تولید روزافزون این فراورده ها از سوی شرکت های معتبر داروسازی جهان بهانه ای است برای توجه بیشتر به درمان های گیاهی.

استفاده از گیاهان به عنوان دارو برای پیشگیری و درمان بیماری ها از روزگاران کهن مورد توجه متخصصان طب سنتی قرار داشته است و تا ابتدای قرن شانزدهم معتبرترین روش برای درمان بیماری ها به شمار می رفته است.

ابوعلی سینا از نخستین دانشمندانی است که در کتاب قانون به شرح و بررسی علمی خواص درمانی گیاهان پرداخته است.

قانون ابن سینا همراه با کتاب الحاوی که از سوی رازی به رشته تحریر درآمد، منابع ارزشمند طب گیاهی بوده و قرنها به عنوان کتب مرجع مورد استفاده دانشمندان غربی بوده اند.

قرن شانزدهم با آغاز نگرش های نوین در علم پزشکی همراه بوده در نتیجه ظهور این دیدگاه های جدید درمان، کم کم روشهای درمان بیماری ها با گیاهان کنار گذارده شد و استفاده از داروهای شیمیایی جانشین گیاه درمانی شد؛ اما داروهای تازه هم مشکلات خاص خود را داشت. عوارض جانبی بسیار زیاد داروهای  شیمیایی و گرانی آنها موجب گرایش مجدد مردم به طب گیاهی شد. در قرن اخیر پیشرفت عمده ای در بهره گیری از گیاهان دارویی حاصل شده است و آزمایشگاه های مجهز در سراسر جهان برای بررسی اثرات این داروها به کار و فعالیت مشغول می باشند.

گاهنامه نسیم سبز

راشد رندیده – کارشناس گیاهان دارویی

The hardest part is really having appropriate content to service access
Facebooktwitterby feather

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *