دمنوش های گیاهی و خواص گوناگون آنها

دمنوش های گیاهی و خواص گوناگون آنها۲۱ اسفند ۱۳۹۳

دمنوش نوشیدنی سالمی است، در حقیقت زمانی که این گیاهان به طور کامل خشک شوند بخش قابل توجهی از روغن های مفید خود را از دست می دهند که در صورت پودر و بسته بندی در کیسه این حالت بیشتر می شود.بهتر است گیاهان دارویی را به شکل تازه از مغازه ها یا افراد مطمئن خریداری کنید. در این صورت گیاهان کیفیت بهتری خواهد داشت.

به طور مثال اگر اگر پرخوری کرده اید می توانید دمنوشی از رازیانه سبز، بادیان، بابونه آویشن، نعناع، بادرنجبونه، مرزنجوش، مریم گلی یا شاه پسند را با توجه به ذائقه بنوشید. همه این گیاهان به خاطر خواص گوارشی معروف هستند و برای بدن بسیار مفید هستند همچنین در صورتی که استرس زیادی دارید و نمی توانید به راحتی بخوابید، روی گیاهان آرام بخش به خصوص زیرفون، شکوفه بهار نارنج و بادرنجبونه حساب کنید.در این میانبرگ درخت غان، برگ رازیانه، برگ درخت زبان گنجشک، شاه تره، سرو کوهی، بنفشه وحشی، گل قاصدک، آقطی سیاه و چای سبز از جمله گیاهانی هستند که خواص مدر دارند. آنها همچنین به تصفیه بدن نیز کمک کرده و مواد سمی و ضایعات بدن را دفع می کنند. بعضی از آنها ملین نیز هستند.

انواع دمنوش ها

 دم‌کرده گل گاوزبان و سنبل‌الطیب:

آرام‌بخش، خواب‌آور، ضد اسپاسم و گرفتگی عضلات، از بین برنده سنگ کلیه، افزاینده ادرار، کاهنده فشارخون.
دو قاشق غذاخوری گل گاوزبان را با یک قاشق سنبل‌الطیب در قوری چینی ریخته، دو لیوان آب جوش به آن بیفزایید، کمی نبات خرد شده اضافه کرده، بگذارید نیم ساعت دم بکشد تا رنگ آلبالویی بگیرد.
جوشانده به‌لیمو و زیرفون:
تب‌بر، ضد میگرن و سردرد، ضد آسم و سرماخوردگی، رافع اسهال و تشنج، کاهنده فشارخون، خواب‌آور.
یک قاشق چای‌خوری به‌لیمو را با یک قاشق غذاخوری زیرفون و اندکی نبات مخلوط کرده، با دو لیوان آب سرد در قوری فلزی بریزید. پس از یک ساعت جوشیدن آب، قوری را روی بخار سماور بگذارید تا محتویات آن دم بکشد. 

دم‌کرده زعفران:

مفرح، نشاط‌آور، ادرارآور، افزاینده توان جنسی و رفع سرد مزاجی.
مقداری خیلی کم از آن را در چهار تا پنج لیوان آب جوش درون قوری چینی بریزید و تا زمانی که رنگی کاملاً زرد شود و دم بکشد، صبر کنید.
به یاد داشته باشید مصرف زیاد زعفران خطرناک است.

جوشانده بادرنجبویه:

آرام‌بخش، خواب‌آور، ضد تشنج و اسپاسم، رافع بوی بد دهان و خون‌ساز.
یک قاشق چای‌خوری بادرنجبویه را با دو لیوان آب سرد در قوری فلزی ریخته، هنگامی که آب جوش آمد، آن را روی بخار سماور گذاشته، دقایقی صبر کنید تا دم بکشد.
زنان باردار از خوردن دارچین و به خصوص جوشانده آن منع شده‌اند.

دم‌کرده زنجبیل:

خون‌ساز، افزاینده فشار خون، ضد ضعف عصبی، مفید برای مفاصل، ضد سرفه و تهوع.
دو لیوان آب جوش را روی یک قاشق چای‌خوری زنجبیل کوبیده شده بریزید و ده تا ۱۵ دقیقه آن را روی بخار سماور بگذارید. برای بهتر کردن طعم چای زنجبیل می‌توانید مقداری عسل نیز به آن بیفزایید، اما یادتان باشد مصرف زیاد این چای عوض فایده، ضرر خواهد رساند.

جوشانده دارچین:

تب‌بر سریع، مقوی سینه و حنجره، افزاینده فشارخون، رافع دلهره، ضد سرماخوردگی و بوی دهان.
دو لیوان آب را روی چند تکه چوب آسیاب نشده دارچین درون قوری فلزی بریزید. پس از جوشاندن محتویات، آن را دو تا سه ساعت روی سماور بگذارید تا با بخار دم بکشد. زنان باردار از خوردن دارچین و به خصوص جوشانده آن منع شده‌اند.

دم‌کرده نعناع:

افزاینده هورمون‌های زنانه، کاهنده هورمون‌های مردانه، ضد پرمویی، نشاط‌آور.
مقداری برگ نعناع تازه را در قوری چینی ریخته، آب جوش به آن بیفزایید و بگذارید روی بخار سماور دم بکشد. می‌توان از مخلوط پنج گرم نعناع خشک و نیم لیتر آب نیز استفاده کرد. زیاده‌روی و مصرف پشت سر هم آن مضر است.

A monthly subscription to play music and youtube red usually costs $10 per month, so you are effectively saving $40 with this https://www.trackingapps.org/ promo
Facebooktwitterby feather

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *