بیش فعالی در اطفال از منظر طب سنتی

بیش فعالی در اطفال از منظر طب سنتی۱۳ اسفند ۱۳۹۳

بیش فعالی یک ناهنجاری رفتاری است که هم والدین و هم مسئولین آموزش با با آن برخوردارند.

این بیماری در ۳-۷ درصد کودکان ۷-۱۱ ساله وجود دارد. از نظر علایم این بچه ها بی قرارند، تمرکز کافی ندارند، تکالیف مدرسه را مرتب انجام نمی دهند، گاهی بی مقدمه از کلاس بیرون می روند، حواس پرتی دارند، به مناظر اطراف بی توجه اند، قدرت تجزیه و تحلیل ندارند و سرعت عمل آن ها کند است و خیال پردازند.

این بیماری سه دسته عمده دارد:

۱) بیش فعالی به همراه عدم تمرکز  ۲) بی توجهی و بی اعتنایی بدون بیش فعالی  ۳) بیش فعالی و تکانشگری

نوع اول در پسرها شایع تر است. از سه سالگی علایم شروع می شود و در سنین مدرسه مشهودتر است. علل آن ژنتیک و نقص در تکامل سیستم اعصاب است. این بچه ها در برقراری ارتباط با هم کلاسی ها و روابط اجتماعی ضعف دارند. اعتماد به نفس پایین دارند و احساس بی لیاقتی و بی کفایتی میکنند. ترس، اضطراب، گوشی گیری و پرخاشگری دارند. این کودکان در آینده بدلیل تیزهوشی و فراست فراوان در گروه نخبگان، شاگردان ممتاز، حافظین قرآن و مخترعین قرار می گیرند و در صورت عدم رسیدگی ضداجتماع شده و به سیگار و اعتیاد و انواع آسیب های اجتماعی روی می آوردند.

مزاج شناسی، پرکاری و فعالیت مربوط به گرمی مزاج است. خشکی هم فعالیت افراد را بیشتر میکند پس بچه های بیش فعال گرم وخشک یا سرد و خشک هستند.

درمان، شامل شناخت صحیح بیماری، عوارض و نشانه ها و آموزش والدین و مربیان است. رکن اصلی اصلاح تغذیه است، ۱) حذف موارد آلرژی زا و رنگها و طعم های مصتوعی و مواد نگهدارنده ۲) حذف شکر، بیسکوییت، کیک، شیرینی نوشابه ها، فست فودها، آدامس، کنسروها، چای و کاکائو. ۳) مصرف میوه های تازه، ویتامین ث و مرکبات ۴)مصرف املاح معدنی منیزیم، روی،پتاسیم  ۵) مصرف غذاهای سرد مزاج مثل شربت آبیلمو، سرکه و آب زرشک.

بهترین دارو سرکه انگبین است که برای سه ماه استفاده می شود و موجب تعدیل دو خلط سودا وصفرا می گردد. در ۲-۳ روز اول عرق بید و کاسنی برای رفع علائم مفید است.

گیاهان مفید در این زمینه گل راعی، گل ساعتی، بادرنجبویه، سنبل الطیب، اسطوخودوس و رازک است که به صورت چای و دمنوش برای ایجا آرامش استفاده می شوند. گیاه بابونه بصورت دمنوش و همچنین بصورت حمام بابونه مفید است. زاج سفید در بستر نوزاد باعث دفع انرژی های منفی و آرامش میشود.

حجامت با تعدیل اخلاط و تعدیل انرژی ها بصورت ماهیانه یکی از بهترین روش های درمان است. فصد از دیگر روش های خون درمانی است که اثرات مفیدی درتعدیل اخلاط خواهد داشت. عطردرمانی توسط گیاهان بابونه، اسطوخودوس و بنفشه از درمان های موثر دیگر است.

گاهنامه نسیم سبز

دکتر حسن گرانفر – محقق طب سنتی

Facebooktwitterby feather

13 دیدگاه ها

  1. Sepideh گفت:

    سلام من پسرى دارم که بیش فعال است و تمرکز برایش بسیار مشکل است. حافظه درسیش بسیار ضعیف است. بیشتر اوقات در ناحیه دستها و صورت ورم دیده میشود. خونش بسیار غلیظ بود. اشتهاى بسیار زیادى دارد اما بسیار کم انرزى است. سفید رنک است.
    الان روى سیستم غذاى بدون گلتون و بدون لبنیات است و این سیستم غذایى بسیار مفید بوده است. ولى هنوز تمرکز و حافظه اش مشکل دارد . در ضمن بعضى روزها که بندرت اتفاق میافتد بسیار نرمال است.
    حالا سوال من این که بنظر شما چه طبیعتى دارد و چه داروى برایش خوب است؟
    با تشکر فراوان

    • admin گفت:

      در طب سنتی بالاخص برای کودکان تشخیص بدون رویت بسیار مشکل و بعضا غیر ممکن است. در کدام شهر زندگی میکنید؟ اگر مشهد هستید حکمای برجسته مشهد را خدمتتون معرفی کنیم تا مراجعه بفرمایید.

  2. امین مجیدی گفت:

    من پسری ۸ ساله دارم آرام وقرار ندارد خوابی کم است .در مدرسه تمرکز ندارد تمام مدت در حیاط مدرسه در حال دویدن است با بچه ها بازی نمی کند فقط دنبال کارهایی که خودش دوست دارد گاها کارهای خطرناک عاشق سروصدا است کم غذا است خیلی اذیت می کند در حدی که مرا دیوانه کرده است داروهایی که دکتر روانپزشک تجویز کرده اثر چندانی نداشته است خواهش می کنم بنده را راهنمایی کنید

    • admin گفت:

      خوب احتمالا دچار بیش فعالی هستن ایشون. به یک حکیم مجرب برای شناسایی طبع و احتمالا اصلاح عدم توازن طبعی مراجعه فرمایید. بهترین درمان همان داروهایی ست که پزشک ارائه میکند. در روش درمانی پزشک استمرار داشته باشید.

  3. سید گفت:

    با سلام و احترام

    پسری ۲۵ ساله هستم و اواخر افسردگی شدید دارم و اینکه احتمال می دم بیش فعال هستم و تمرکز و توجه توی یادگیری اصلا ندارم ایا در طب سنتی برای این مشکل راهحل هست مزاج من گرمایی هست و احتمال می دم صفرا از نوع سودا باشید چون علایم صفرا و سودا دارم

    و نتیجه خودم اختلال توجه و تمرکز همراه افسردگی و اظطراب و واسوس فکری هست با توجه به انواع کتاب رواشناسی و فیلم کل علایم مشاهده کردم

    و این اینکه این بیش فعالی توجه و تمرکز بنده در طب سنتی قابل درمان هست چون نمی خوام سراغ داروهایی شیمیای و الکترونیگی برم

  4. علی یوسفی گفت:

    پسرمن شش ساله وپیش فعالی داره منزل ما اهوازلطفا یه پزشک خوب طب سنتی به من معرفی کنید

  5. Azam گفت:

    با سلام وشب بخیر خدمت شما
    پسر ۹ ساله ای دارم که مدت دوسال است تشخیص بیش فعالیش را دادند
    یک سال ونیم ریتالین استفاده کرده وشش ماه هم رفتار درمانی انجام داده
    به تازگی متوجه شدم ازطریق طب سنتی بیش فعالی قابل درمان است اگر برایتان امکان دارد راهنماییم کنید
    ما ساکن تهران هستیم با تشکر

  6. رحیم گفت:

    من پسر ۷ ساله ای دارم که بخاطر تذکر معلم پسرم بخاطر کم توجهی وتمرکز کم ومراجعه به فوق تخصص روانپزشکی متوجه پیش فعالی وی شدم …علیرغم تجویز دارو از سوی پزشک یادشده،از این دارو استفاده نکرده وبسایت علاقمند به استفاده از داروها گیاهی وسنتی هستم.من در ارومیه ساکن هستم وخواهش می کنم بنده رو راهنمایی بفرمایید.

    • admin گفت:

      اگر به حکیم مجرب دسترسی دارید حتما فرزند خود را برای معاینه ببرید. در غیر این صورت توصیه های این مقاله را انجام دهید و از داروهایی که پزشک تجویز کرده استفاده کنید.

  7. ملامحمدی گفت:

    سلام پسر من ۷ سالشه کم توجه و کم تمر کز است این رو پزشک تشخیص داده ولی نه از نوع بیش فعال… فقط نقص توجه و تمرکز داره بیش فعالی نداره..همش تو رویای خودشه به کارهایی که علاقه داره خیلی تمرکز داره و دایما تو فکر اوناس اگرم می خ ام درس باهاش کار کنم کم حوصله اس و علاقه و تمرکز نداره سوالی ازش می پرسیم گاها بی ربط جواب می ده سفید پوسته وقتی می خوابه خوابش سنگینه و اشتهام به صبحانه نداره می شه بفرمایید از طریق طب سنتی چه طور می شه درمانش کرد من تهرانم

    • مدیر گفت:

      سلام
      آثاری که میفرمایید را نبایدصرفا فیزیولوژیکی و طبی تحلیل کرد. بد نیست به متخصص اعصاب و روانشناس نیز مراجعه بفرمایید. برخی نشانه ها از علائم اوتیسم خفیف هم میتونه باشه که نه توسط ما که فقط توسط پزشک متخصص قابل تشخیص است.
      از منظر طب سنتی(طبایعی) برخی از این شواهد نظر به رنگ روشن پوست ، ناشی از غلبه بلغم ( سردی-تری) بر سر است. استفاده از کندر (صمغ کندر به صورت زیر زبانی در آغاز روز) و ماساژ پیشانی با روغن سیاهدانه از روش های دفع بلغم سر است. در نهایت توصیه ما عدم خوددرمانی و مراجعه حضوری به حکمای حاذق است.

  8. ناشناس گفت:

    سلام نوجوانی هستم که مرتبا وقتی سر درس میشینم تمرکز کافی و حافظه خوبی ندارم. بیش فعال هستم پیش روانپزشک رفتم وقتی بچه بودم. اوتیسم و سندرم دان ندارم ولی از دست درس خوندنم شاکی ام. و همچنین حافظه ضعیفم. فوق العاده باهوشم ولی میترسم اگه بیش فعالیم درمان بشه هوشم کم شه. تازه سردرسم هم ک میشینم مدام خسته و کم انژی خواب آلود میشم. معدلم خوبه و یه بار دیگه هم پیش روانپزشک رفتم و اون گفت خوب شدی ولی فقط خود آدم از نقص هاش خبر داره که خودم میدونم تمرکز و حافظه ضعیفی دارم. آیا راهنمایی های این سایت موثر هست؟ یا بروم پیش حکیم؟ جزییات رو هم دقیق نمیفهمم و بی توجهم و پدر و مادرم هم ازم رنج میکشن و سخنانشون رو دیر انجام میدم. لطفا جواب بدین که آیا این همه فراستی که نسبت به هم سنی هم دارم با درمانم کم میشه؟

    • مدیر گفت:

      راهکار عمومی در طب سنتی برای حل مشکل عدم تمرکز نداریم. بایستی به یک حکیم حاذق مراجعه فرمایید. بسیاری از موارد عدم تمرکز راهکار دارویی ندارند و با مراقبه و روانکاوی بهبود می یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *